Typographie, grafika, čeština et cetera


Písmomalířskokaligrafickoaranžérská dílna s Petrou D.

23. 2. 2017

Petra Dočekalová loni dostudovala atelier Tvorby písma a typografie na pražské Umprumce. Už v průběhu studií nakreslila a vydala vynikající digitální skript Monolina, a protože v tomto specifickém písmařském žánru našla zalíbení, zvolila si (tentokrát ovšem ručně) psaná písma a písmomalířství coby téma své diplomky. Nasbírala a proštudovala spoustu materiálu z Čechie, Slovenska i ze zahraniční, aby následně obhájila mimořádně dobrou práci, která krom informací o oboru písmomalířském obsahuje též čtyři zbrusu nové autorské psací abecedy špičkové kvality, jež tímto ctěnému čtenářstvu vřele doporučuji.

Workshop Petra D.

Nu a protože se Petra věnuje kromě práce v písmolijně Briefcase i písmomalířství (píše krásně a moderně na zdi a tabule v různých kavárnách a obchodech, čímž záslužně oživuje téměř zaniklé řemeslo), rozhodla se předat svou zkušenost i dalším; pořádá workshopy pro typografy, amatérské kaligrafy a jiné podobné typošuky, kteří tak mají jedinečnou příležitost něco se přiučit. No a jelikož se mezi amatérské typošuky sám řadím, jednoho termínu ve Světě HUB jsem se zúčastnil.

Workshop Petra D.

Přiznejme si na rovinu, že nejsem žádný písmomalíř a ani tím směrem nehodlám stáčet svou úspěšnou kariéru nekompetentní podržtašky českých nakladatelů. Pero, fix, ba i štětec držím jak prase kost a naposled jsem kaligrafoval asi před šestnácti lety, takže si jistě dovedete aspoň nahrubo představit bídnou úroveň mého psaného projevu. Nicméně věnovali jsme se na workshopu (překvapivě) spíše rozvíjení vlastního rukopisu než jen tupému napodobování existujících vzorů, což mělo kupodivu téměř okamžitý positivní dopad na vzhled a funkčnost mého písma. Uvědomil jsem si při tom řadu nedostatků ve verzálkové abecedě a dostal mnohá doporučení, jaké stylové varianty můžu do svého rukopisu zařadit. Petra je vskutku osoba velmi povolaná, rychle a věcně dokáže rozpoznat silné a slabé stránky každého nového adepta cechu písmomalířského a dobře mu poradit. Skvěle strávené čtyři hodiny, mohu jen doporučit.

Celé album a větší fotky na Googlu.

Workshop Petra D.

2 komentářů k článku „Písmomalířskokaligrafickoaranžérská dílna s Petrou D.“

  1. Honza tvrdí:

    A je někde ta diplomka k přečtení nahlédnutí online? Na webu UMPRUM jsem se na rovinu ztratil.

  2. Martin Pecina tvrdí:

    Honzo, napište Petře na contact@petra-d.com, jestli to někde visí oficiálně, případně zda by byla ochotna poskytnout Vám diplomku v PDF.

Zanechte komentář

Autor

Martin T. Pecina, biblioman, bibliofil. V roce 2004 jsem zprovoznil typografickou příručku typomil.com (léta neaktulizováno), portfolio mám na adrese book-design.eu. Píšu o dýmkách na blogísek dýmkař.cz.

Typo 365

Typo 365 je v pořadí druhá ročenka „nejlepších“ textů o typografii, do které jsem přispěl dvěma články. Najděte v ní ale i příspěvky od osob mnohem povolanějších (namátkou Reza Abedini, Erik van Blokland, Veronika Burian, Matthew Carter, Tobias Frere-Jones a další).

Doporučuji

Radkovi Sidunovi se povedlo zrevitalizovat a zmodernizovat písmo Jiřího Rathouského, které milovníci typografie znají z knižní edice Gema z Odeonu. Alphapipe nabízí Briefcase Type Foundry.

Správa webu