Typographie, grafika, čeština et cetera


Vznikla Unie grafického designu

5. 9. 2007

Předplatitelé Fontu už možná vědí, ostatní se právě teď dozvídají, že nedávno vzniklo profesní sdružení grafiků a typografů České republiky — Unie grafického designu.

Unie grafického designu

Posláním Unie je vysvětlit laické veřejnosti i zadavatelům ve firmách nebo institucích smysl grafického designu a pravidla spolupráce s designéry pomocí článků na webových stránkách, přednášek nebo výstav. Smyslem sdružení je dát zadavatelům vetší jistotu investice a profesionality. Bude všemi dostupnými prostředky propagovat grafický design jako vysoce odbornou a důležitou součást našeho života, spolupracovat se státními i nestátními, tuzemskými i zahraničními institucemi, univerzitami, spolky aj. a u těchto institucí prosazovat zájmy sdružení a jeho členů. Mezi skupiny, s nimiž bude Unie v kontaktu, patří zejména laická veřejnost, grafičtí designéři (nečlenové), dále členové Unie a média.

Dne 26. 6. 2007 byly schváleny stanovy občanského sdružení, počínaje dnešním dnem pak jsou veřejnosti přístupné oficiální webové stránky na adrese www.unie-grafickeho-designu.cz. Web je sice prozatím dočasný, než umožní rozpočet vypracovat komplexní verzi splňující všechny nastíněné záměry, přesto už od svého zrodu dostatečně podrobně informuje veřejnost i zájemce o členství o tom, jaké jsou plány sdružení a jaké výhody členství přináší. Pevně věříme, že se naplní optimistická představa a Unie se stane co možná nejdříve respektovanou značkou, svou trpělivou a nadšenou prací dosáhne hlavního cíle: pozvednutí úrovně grafického designu v naší zemi.

28 komentářů k článku „Vznikla Unie grafického designu“

  1. Jakub Krčmář tvrdí:

    S nápadem založení této unie se se mnou již před delší dobou Honza Tippamn podělil, avšak moc jsem nevěřil, že se kvalitně zrealizuje (jestli vůbec).
    Avšak zatím to vypadá hodně dobře a máme se konečně možnost těšit na něco, co tu již delší dobu citelně chybí.
    Už se těším na novou vlnu skvěle informovaných klientů, kteří tu za čas určitě budou. :)

  2. Cybe tvrdí:

    Tak, a mame tu zase dalsi radoby odbornou diru do kapsy kazdeho kdo se rad zdruzuje :))). Prosim, prestante s tim a dejte tvurcum, kteri chteji svobodne tvorit volnost kterou si zaslouzi a nedelejte ze sebe neco vic, nez cim opravdu jste. Staci uz ten vas IDM… Detepaci! (to je nadavka :)))“

  3. Martin Pecina tvrdí:

    Poslyšte, vy máte opravdu pocit, že vám někdo bere volnost svobodně tvořit? A kde jste prosím Vás přišel na to, že zrovna já mám něco společného s IDM, Profigrafiku? (To je nadávka.)

  4. David tvrdí:

    Martine: Grafik by se mezi slušnými grafickými designery říkat nemělo. … ale na druhou stranu, když se tak někdo pojmenuje, tak mu dobře tak. Jsem zvědav kolik se takových farizejských reakcí ještě objeví.

  5. Jakub Krč tvrdí:

    Cybe: Když někdo kritizuje, měl by kritizovat věcně a srozumitelně. Shluk náznaků a nejasných formulací je k ničemu. Ano, někoho baví „hrát si“ v diskusích, ale od toho jsou snad chaty a jejich místnosti, ne tenhle specializovaný web.

  6. parasite tvrdí:

    Mě osobně takové združení nevadí. Jestli přinese nějaký užitek to nedokážu posoudit, ale rozhodně si myslím, že uškodit nemůže. Jen mě tak nějak nedochází proč bych třeba měl stát o to být členem? O ty dva tisíce nejde, to je férovej manipulační poplatek. Ale i tak, nabízí se tu otázka, zdali to nezavání cechem. To bych nerad. Ale to snad je jen moje běžná zelená paranoia.

  7. Martin Pecina tvrdí:

    → Parasite: Myslím, že to cechem nezavání. Jednak se může stát členem každý, kdo o to stojí, jednak nedochází a nemělo by docházet k tomu, že se členové budou nad nečleny nějakým konkrétním způsobem povyšovat. Ono to sdružování symbolizuje v první řadě určitou snahu skupiny lidí s podobnými postoji k práci dát klientům najevo, co můžou očekávat, dát najevo jasně stanovené, transparentní podmínky spolupráce, které by tu současnou džungli měly do jisté míry pozitivně formovat. Výhody členství jsou na webu popsány docela jasně, myslím, že nadmíru užitečné budou plánované (a kvalitně ošetřené) smlouvy.

  8. tomas tvrdí:

    Davide: Je možné blíže vysvětlit důvod/důvody odmítání termínu grafik? A když už tak puritánsky opravovat, proč termínem grafický designer a ne grafický návrhář?

  9. Martin Pecina tvrdí:

    → Tomasi, David má jenom smysl pro ironický humor a nemohl si nevšimnout, že grafikovi se dnes říká grafický designer prostě proto, že to zní lépe, quasi-odborněji. Nebo se pletu, Dejvide? :)

  10. David tvrdí:

    → Martine & tomasi: Předně to byla re-akce na nadávku profigrafik (nebo ještě lépe profigraphic [doména je volná!]). Ale je pravda, že jsem se onehdá dohadoval o tom, že grafik je ten co se zabývá uměleckými grafickými technikami (linoryt, dřevoryt apod.) kdežto grafický designer se zabývá úpravou obsahu (zpravidla systematicky za účelem komunikace obsahu). Rozlišovat tyto dva therminy má podle mne smysl, ale nijak puritánsky bych grafikování nezavrhoval. Je to kratší a praktičtější. Stručně řečeno graphický designer zní kvasiodporněji. (doufám, že to alespoň trochu vypadá jako názor)

    Návrhář má na můj vkus příliš mnoho ‚r‘ najednou a taky mi připomíná slovo modelář. Což mi připomíná Kanagon (nebo Kanagom?) a ten zase zábavné chvíle u umyvadla, kdy jsem se snažil odpojit ukazováček od palce. A to zase jeden z mých předchozích životů, kdy jsem ještě neoplýval humánní výhodou protistojného palce.

  11. tomas tvrdí:

    Minimálně to zní sofistikovaněji, ve všech používaných významech toho slova. Nicméně, chtěl jsem se spíš „opřít“ do slova designer, importované to náhražky za slovo návrhář. Budeme tedy designovat, nebo snad designerovat? A hotové artworky budou pěkně vydesignované.

  12. Martin Pecina tvrdí:

    Tomasi, div se nebo ne, ale designovat už se fakt používá, někteří borci to stihli dotáhnout k dokonalosti a říkají nadesignovat.

  13. Pavel Kozárek tvrdí:

    „Náš kreativec nadesignuje cool vizuál.“ To jsem si opravdu nevymyslel.

  14. tomas tvrdí:

    Martine, po větách typu „budeme komunikovat dodesignovaní layoutu toho printu“ se už opravdu nedivím ;) Sám ovšem nejsem uplný svatoušek, některá cizí slova mi nejsou cizí.
    Co se týká sdružení, ono povyšovaní jde očekávat jako přirozenou součást. Bohužel.

  15. Martin Pecina tvrdí:

    Asi by bylo dobré schraňovat tyto krásné projevy krejatyvního ducha na zvláště vymezené místo, aby neskončily v propadlišti dějin.

    → Tome, s tím povyšováním… Tak jak jsem poznal dosavadní členy a jak s nimi probíhá veškerá komunikace, zůstávám v tomhle optimistou. Přečti si rozhovor s Filipem Blažkem, tam zaznělo ledacos zajímavého.

  16. tomas tvrdí:

    Přečetl jsem to a jde mi z toho hlava kolem, designéři budou grafikům určovat pravidla a celé se to pracovně nazývá cechem.

    Ale vážně, nikterak jsem nechtěl shazovat význam, jen jsem se „zastal“ onoho povzdechu pár přízpěvků výše. A zrovna na Filipa Blažka to mířeno nebylo, spíše na řadu řadových členů, ve kterých členství pocit elity bezpochyby vyvolá a v jejichž jednání to nečlenům pocítit dá. Je na cechmistrech, jak sdružení budou formovat, asi to byl apel spíše na ně. A už teď jsem k tomu „problému“ napsal víc než bylo třeba, tečka.
    A ano, z rozhovoru mám pozitivní dojem. Některé informace jsou na webu bohužel k nedohledání, jako konkrétnější finanční představy a taky druhy členství, u kterých po dvojtečce, naznačující že bude následovat jejich výčet, se nachází už jen čistá stránka.

  17. Martin Pecina tvrdí:

    Jejda, tak tady asi došlo k nějakému nedorozumění. Nikdo nechce určovat grafikům závazná pravidla, ani členům, ani nečlenům. Členství je projevem dobrovolné vůle dodržovat určité zásady a spolupodílet se na činnosti sdružení. Pokud je řeč o nějakých pravidlech, pak je to ve vztahu dodavatel—odběratel, a to tak, aby už pokud možno nedocházelo k tomu, co je dnes pro řadu klientů bohužel samozřejmé: nevýhodná výběrová řízení, práce zdarma, svévolné obcházení autorských práv a podobně. Já osobně si myslím, že pokud se postupně podaří aspoň některé věci změnit, budou z toho profitovat všichni, ne pouze členové. Samotné členství nic neznamená, to si můžeš (s nadsázkou řečeno) „koupit“.

    O členství se dočteš tadytady, o financích tady. Finanční plánování je ale přímo odvislé od počtu členů (= souhrnné výše členských příspěvků), takže jak asi uznáš, v tomto okamžiku se dá těžko konkrétně plánovat, UGD je ze své podstaty nevýdělečné občanské sdružení, výdělečné aktivity budou pouze okrajové. Účetnictví je transparentní a peníze nejdou nikomu do kapsy.

    À propos: řada řadových členů zní dobře. :)

  18. tomas tvrdí:

    Martine, o těch pravidlech to bylo ještě před „Ale vážně,.. “ ;) Bylo to ještě k té „odpolední“ debatě o rozdílu mezi grafikem a (grafickým) designérem. Jak to bylo v rozhovoru myšleno chápu. Mimochodem, je to téma, u kterého by bylo dobré, kdyby bylo přístupné pro širší „grafickou obec“. Pravidla chování firem nezřídka posouvají špatným směrem grafici typu „někde stáhnu corel a jsem grafik“. Totéž platí třeba i pro orientační ceník pro udržení nějakého povědomí o cenách.

  19. Martin Pecina tvrdí:

    A já se tady s tím vypisuju… :)

    Osvětové články budou, orientační ceník bude. Obé veřejně přístupné.

    Ještě zpět k těm grafickým designérům. Je to spojení, které se začalo u nás prosazovat až v posledních pár letech, ale ne tak docela zbytečně. Totiž termín grafik už plně nevystihuje celý záběr práce, který se postupem času od prostého upravování textů/grafiky pozměnil, rozšířil. Dnes grafici (grafičtí designéři) pracují na tvorbě celých vizuálních stylů, pronikají do web designu, to znamená, že už nenavrhují jen vzhled, ale často zároveň i poměrně důmyslnou a složitou funkci — více než v minulosti, kdy byly technická, technologická a výtvarná stránky celkem striktně odděleny. Nabízí se srovnání s průmyslovým designérem, ten taky řeší komplexně funkci i formu. Zatímco u průmyslového designu nám slovo návrhář nechybí, u grafického designéra je ještě toto spojení možná nedostatečně zažité. Já to neřeším. Pokud se někdo nazývá grafickým designérem, tak tím zároveň říká, že není cvičená obsluha DTP softwaru, ale bylo mu povoleno tvořit (čti KREATYVOVAT :)).

    Se slovem grafik problém nemám, vazbu na volnou grafiku tam nevidím nijak výrazně. Z kontextu je přece vždycky jasné, o kterém z těchto dvou oborů je řeč.

  20. tomas tvrdí:

    A to jsem na začátku myslel že dostanu lingvistického puritána dotazem ohledně náhrady therminu „návrhář“ termínem „designér“. Mimochodem, připomenulo mi to dobu když jsem byl hodně malý a chodil do ateliéru za strýcem, pracujícím jako propagační výtvarník. To je aspoň funkce na vizitku. Nemáš nějaký materiál z té doby? Rád bych načerpal zpět nějakou terminologii, které „ekaunti“ apod nebudou ani rozumět :)

  21. Martin Pecina tvrdí:

    Tome, určitě víš, že na hradišťské umprumce se grafický obor pořád jmenuje propagační výtvarnictví—propagační grafika. Mně se to líbí, ale asi to nezní dostatečně moderně pro dnešní dobu.

    Jestli tě fakt zajímá něco z minulosti, tak věž, že se v Československu děly zajímavé věci. Předně — od roku 1927 do roku 1949 u nás fungoval Reklub, Reklamní klub československý, který se podstatně zasadil o zkvalitnění propagace u nás. (Pro zajímavost — v roce 1948 měl 2000 členů.) Pořádal kurzy obchodní reklamy, kurzy obchodní korespondence, umění jednat s lidmi, vydával ročenky (ke koupi zdezde). V roce 1938, záhy po Mnichovské dohodě, vydal Reklub 20 000 odvážných letáků Pravda o Československu a 200 000 exemplářů letáku Oběť Československa, které rozesílal spolu s obchodní korespondencí do zahraničí, aby informoval o dění u nás.

    Docela pikantní byla doba po nástupu komunismu. V roce 1947 vystoupil dr. J. Kubálek s údernou přednáškou Nábor před novými úkoly, která později vyšla knižně. Ten právě přišel s úplně novou terminologií, rozlišoval Nábor politický (propaganda), Nábor hospodářský (reklama) a Nábor osvětový (propagace). Terminologie se neujala, což je škoda. :)

    Antikvariáty ukrývají divy.

  22. tomas tvrdí:

    Thermin „Nábor hospodářský“ je „cool“ :))
    V souvislosti s tímto slovem mne napadá jak pak vzniklo slovo reklama, a napádá mne to i když slyším „klamavá reklama“. Základ ale asi nebude vtipně klam, jako spíše claim..

    Propagační grafika — někomu to možná už dnes spíš připomíná „propaganda“.

    A ročenka Reklubu (plus nějaké knížky o fotce) je na cestě :)

  23. Martin Pecina tvrdí:

    S tou reklamou ti nevím, chtělo by to nakouknout do etymologického slovníku. Ale já bych to klamání nezavrhoval, reklama je na klamání přímo založená.

  24. tomas tvrdí:

    Klam by mohl pocházet z latinského clamo (jestli to nepletu), z čehož pochází i onen claim. Tím pádem by reklama byla klam tak jako tak, bez ohledu na to že tím opravdu je a termín klamavá reklama by byl něco jako vymyšlený výmysl. Etymologický slovník po ruce nemám, ale tuším že by má teorie při konfrontaci s ním ani neobstála :)

  25. Jakub Krč tvrdí:

    tomas: Tyhle lidové etymologie snad zmizely s barokem, ne? :)

    Reklama v etymologickém slovníku: „z fr. réclame od réclamer z lat. reclamare znova volat, slož. z re- a clamare volat (v. KLAM-)“

  26. Martin Pecina tvrdí:

    → Jakube, díky moc. Právě jsem plně docenil svou lenost, že jsem to nešel hledat sám. :) Ale ta etymologie je zajímavá a dává reklamě dosti přesnější historické kontury; vždyť přece v minulosti se reklama začasto realizovala tím primitivním „vyvolávacím“ způsobem… Dále pak už je mi jasné, proč řada dnešních reklamních poutačů (já nevím, jak se tomu říká odborně… displejů, sytylajtů?) se svými agresivními barvami, tristní typogafií a absolutní necitelností k okolnímu prostředí se snaží především křičet, co to jde. Ovšem mnohdy je to už jenom zoufalý smrtelný chropot, protože křičet v nekonečně a slizce dotěrném hluku ostatních hlasů, toho kulervoucího glagolu reklamou (réclame → réclamer → reclamare → re- + clamare) zaplavených ulic je marnost nad marnost… Běda nám!

    P. S.: místopřísežně zde prohlašuji, že jestli se mi někde podaří najít snímek, co jsem udělal před dvěma lety v Kobylí, malebné vinařské vesničce na jihu Moravy, kde jakýsi inteligent přivrtal světelný buton Tipsport na sgrafitovou výzdobu vesnického domku, tak ji zveřejním.

  27. tomas tvrdí:

    Jakube, neber všechny teorie tak vážně ;)
    A „re“ jsem myslel že je z latinského „res“. Patrně není.

  28. Věra Heidlerová tvrdí:

    Vážená zasvěcení a poučení lidičkové,
    zoufale sháním informace o REKLUBu, reklamním klubu československém, založeném v r. 1927, v němž byly zapojeny velké firmy Baťa, Škoda atd. Zajímá mne zejména obdobé od r. 1939 – 1949, tedy všechno možné – co to bylo, kdo byl zapojen, vlivné osobnosti, reklamní výstupy a úroveň atd.atd. Marně s vnučkou-studentkou pátráme po internetu, teď jsem zachytila alespoň stopu. Buďte tak laskaví a z bohatství svých vědomostí podejte alespoň pár zrnek informací pátrající babce 71 let nebo prosím o nasměrování, kde bych informace našla. Děkuji předem mladé a internetově zkušenějšé mladé generaci za případnou ochotu. Čím dřív, tím líp.

    S pozdravem
    VeraHeidlerova@seznam.cz

Zanechte komentář

Autor

Martin T. Pecina, biblioman, bibliofil. V roce 2004 jsem zprovoznil typografickou příručku typomil.com (léta neaktulizováno), portfolio mám na adrese book-design.eu. Píšu o dýmkách na blogísek dýmkař.cz.

Typo 365

Typo 365 je v pořadí druhá ročenka „nejlepších“ textů o typografii, do které jsem přispěl dvěma články. Najděte v ní ale i příspěvky od osob mnohem povolanějších (namátkou Reza Abedini, Erik van Blokland, Veronika Burian, Matthew Carter, Tobias Frere-Jones a další).

Doporučuji

Radkovi Sidunovi se povedlo zrevitalizovat a zmodernizovat písmo Jiřího Rathouského, které milovníci typografie znají z knižní edice Gema z Odeonu. Alphapipe nabízí Briefcase Type Foundry.

Správa webu